بررسی راهکارهای مختلف برای مقابله با مشکل نرزایی کلنی


 
یکی از مشکلات زنبورداری نرزا شدن کلنی هاست که تقریبا همه زنبورداران این مشکل را تجربه کرده اند ، کلنی زمانی نرزا میگرددکه به هر دلیل ملکه خودرا از دست داده و فرمون ملکه که انسجام دهنده کلنی است از بین رفته باشد.

زمانی که کلنی بیش از یک هفته بی ملکه گردد و تخم ولارو مناسبی برای ایجاد شاخون و تولید ملکه در اختیار نداشته باشد نرزا میگردد ، در نرزایی تخمدان کارگرها فعال شده و از آنجاییکه به جهت خصوصیت فیزیکی قدرت دریافت اسپرم را نداشته اند، تمامی تخم های آنها تبدیل به نر میگردد.

شاید تشخیص روزهای اول نرزا شدن کمی دشوار باشد ولی با کمی دقت شاید بتوان به این موضوع در همان اول کار پی برد.

*   رویت نشدن ملکه و مطمئن شدن از مرگ ملکه و وجود تخم نشانگر نرزا شدن کلنی است.
*   از آنجاییکه بدن کارگرها ریزتر از ملکه است غالبا نمیتوانند تخم ها را به ته سلول ها برسانند و وجود تخم در دیواره حجره ها نیز میتواند دلیل دیگری برا تشخیص باشد .
*   مشاهده چندین عدد تخم در حجره ها که نشانگر مرحله بحرانی کلنی است.

برای حل این مشکل میتوانید نظرات مختلفی را در عالم مجازی جستجو و مشاهده کنید که بدترین حالت مطرح شده تکاندن زنبورها در فاصله ای دورتر از محیط زنبورستان است تا به این اعتقاد زنبورهای مشکل دار نتوانند به کندو برگردند.

این نظریه قطعا نمیتواند کارساز باشد زیرا بخشی از این زنبورهایی که در اثنای تخمریزی و سبک تر هستن قطعا برخواهند گشت و در ثانی زنبورهای جوانی که هنوز در سن پرواز نبوده و یا پرواز شناسایی را تجربه نکرده اند را از بین خواهیم برد.

،،  بهتر است راهکارهای موجود را با هم مرور کنیم تا از بین آنها بهترین تصمصم را اتخاذ کنیم !

⛔️ 1 » دادن قاب تخم و لارو
دادن تخم ولارو به کلنی برای زدن شاخون و تا تولد ملکه پروسه ای طولانی است و بیش از دوهفته زمان لازم دارد و برای جفت رفتن و شروع تخمریزی در شرایط ایده آل هم دو هفته و در مجموع حدودا یکماه زمان نیاز دارد و این به معنی از دست دادن کامل کلنی است.

⛔️ 2 » معرفی ملکه باکره
بر فرض پذیرش ملکه باکره و جفت رفتن تا تخمریز شدن در شرایط ایده آل حدودا دوهفته زمان نیاز دارد که مانند روش اول زمان را از دست ما گرفته و اصلا راهکار مناسبی نیست و کندو اسیب جدی و غیر قابل جبرانی برمیدارد و معمولا میزان پذیرش ملکه باکره هم پایین است .

⚠️ 3 » معرفی ملکه جفت خورده
در صورتیکه ملکه جفت خورده در اختیار داشته باشید و آنرا با موفقیت معرفی کنید حدودا سه روز زمان می برد تا ملکه جفت خورده پذیرش شده و شروع به فعالیت نماید که اینکار میتواند راهکار مناسبی باشه چون زمان را به حداقل میرساند ولی متاسفانه کلنی تا مدت زیادی به چنین ملکه هایی توجه چندانی نمیکند و در پوشش دادن ملکه و تشویق وی به تخمریزی همکاری چشمگیری ندارد و تا غالب شدن ملکه و حذف زنبورهای تخمگذار ، کلنی مدت زمانی را نیز از دست خواهد داد.

✅ 4 » ادغام کردن کلنی نرزا و از بین بردن کامل مشکل ( پیشنهاد ویژه ما )
زنبورهای کلنی نرزا روز به روز بیشتر خراب میشوند و از دست دادن زمان مساوی با از دست دادن جمعیت کلنی است. شاید در وحله اول دوست نداشته باشیم کندویی رو از امار خودمون کم کنیم اما در عمل ما کندویی را حذف نمیکنیم

به راحتی میتوان بعد از ادغام دارای کندویی قویتر شد و در چنین شرایطی زنبورهای نرزا سریعا سرکوب میشوند و ملکه نیز با قویتر شدن جمعیت ، تخمریزی را افزایش خواهد داد.

بعد از گذشت چند روز و از بین رفتن کارگرهای نرزا به راحتی میتوان به همان میزان جمعیت اولیه از کندوی فوق بچه گیری کرده و در این مرحله ملکه جفت خورده را به آن معرفی کرد و به بهترین سبک و روش و بدون اسیب کندوی نرزا را بازسازی نمود.


حالا میتوانید با مشاهده راهکارهای مختلف که در بالا تشریح گردید با دید بهتری عمل نمایید و باید بدانیم که زنبورداری بسیار ساده است ولی کمی حوصله و تأمل نیاز دارد ، موفق باشید!